Selecteer een pagina

De zomer komt op zijn eind, maar de winter ligt al meteen om de hoek. Als je een product of service hebt dat direct of indirect afhankelijk is van het weer, dan is deze blog voor jou.

Wat?

Marketing gebaseerd op het lokale weer is een krachtige vorm van automatisering die in bepaalde gevallen zeer effectief kan zijn. Het real-time nakijken van lokale weersomstandigheden kan jouw bedrijf het extra zetje geven tegenover de concurrentie die dit niet doet.

Je advertentie op de juiste doelgroep richten is altijd al één van de belangrijkste dingen geweest, dus nog nauwkeuriger te werk gaan kan nooit kwaad. Door op weersomstandigheden in te spelen kan je, afhankelijk van je instellingen, gepersonaliseerde advertenties of biedingen maken op basis van de temperaturen.

De weersomstandigheden beïnvloeden ons eigenlijk veel harder dan we denken, het is de tweede grootste invloed op ons koopgedrag, na de algemene status van de economie. Door je marketing campagnes aan te passen aan het weer, kan je je doelgroep veel beter bereiken.

Door op maat gemaakte advertenties te maken op basis van jouw publiek kan je steeds naar de juiste doelgroep adverteren, waardoor je op lange termijn geld bespaart op niet-kwalitatieve targeting en een hogere ROI kunt creëren met je advertenties.

RELEVANTER BIEDEN

Bij bepaalde bedrijven is bieden op temperatuur heel handig. Een simpel voorbeeld hiervoor is een kledingwinkel. We kunnen dan perfect indelen waarop we meer willen adverteren afhankelijk van het weer:

  • Goed weer: inzetten op zomerse dingen, zoals bikini’s, luchtige kledij,…
  • Regen: inzetten op paraplu’s, regenjassen,…
  • Slecht weer: warme truien, cosy kledij,…

Onderzoek over het gedrag van de koper die beïnvloed is door het weer.

BIEDEN OP TEMPERATUUR, WIND EN/OF REGEN

Afhankelijk van je doelen, kan je beslissen of je op temperatuur, wind en/of regen biedt. Extreem weersgevoelige zaken zijn bijvoorbeeld de kleding industrie, een airco verdeler, eender welke buitenactiviteit,…

Zelf snel inspelen op het weer in de buurt kan natuurlijk ook, maar kost je vaak zeer veel tijd en planning om hier op tijd in te spelen. Door bijvoorbeeld via Google Ads een script te gebruiken, kan je je campagne automatisch optimaliseren.

LOCATIEGERICHT

Als je marketingcampagne gebaseerd is op kleinere locaties of verdeeld moet worden in kleinere locaties, kan je hier ook op inspelen. Door Geotargeting (via Google Support kan je dit bestand makkelijk terugvinden) te gebruiken kan je per stad de locaties selecteren.

BESLUIT

Als jouw bedrijf direct of indirect afhankelijk is van het weer, kan het zeker geen kwaad om daarop ook in te spelen. Onderzoeken en eigen resultaten van ons wijzen uit dat je op langere termijn veel tijd én geld bespaart. De engagement rate is hoger en de kost per klik is lager dan bij een gewone campagne, die we tegelijk hebben laten lopen.

Enkele projecten van Madzuli Agency gebruiken al een script dat gebaseerd op het weer de biedingen aanpast voor de advertenties. Zo benutten we het budget van onze klanten optimaal.