Selecteer een pagina

Problemen met je website? Blijven de conversies uit? Of ben je gewoon benieuwd hoe gebruikers zich gedragen op jouw website? Gebruik dat een heatmap. Dit is een super handige marketingtool die vaak vergeten wordt.

Wat?

Een heatmap is een gebruiksvriendelijke tool die je laat begrijpen wat personen doen op jouw website pagina’s en hoe ze zich gedragen. Deze tool laat je zien waar de aandacht van de gebruikers ligt en waar ze afhaken. Je kan hier zeer waardevolle informatie uithalen om jouw website te optimaliseren. Er zijn verschillende soorten heatmaps zoals clickmaps, movemaps & scrollmaps. Ook kan een heatmap de verschillen tussen smartphones, tablets en desktop aantonen.

Soorten heatmaps

Om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, zijn er verschillende soorten heatmaps.

Scrollmaps zijn perfect om te analyseren tot waar bezoekers scrollen. Zo kunnen we bepalen welke elementen op de pagina ze gezien hebben en welke ze niet gezien hebben.

Als we willen weten op welke elementen er veel geklikt wordt en op welke niet, dan zijn clickmaps ideaal. Hierdoor komen we te weten welke elementen belangrijk zijn en welke worden overgeslagen.

De movemaps geven dan weer aan hoe bezoekers hun muis bewegen. Dit komt in de buurt van eye-tracking. De meest waardevolle informatie kunnen we uit een combinatie van deze maps halen. Hierdoor kunnen we gaan kijken welke elementen gezien worden en of deze daadwerkelijk ook gebruikt worden.

Hoe?

Het opzetten van zo’n heatmap is super gebruiksvriendelijk. De meeste heatmaps kan je eenvoudig via Google Tag Manager linken. Je hebt dus geen hulp meer nodig van een developer.

Waarom een heatmap gebruiken?

Een heatmap kan voor verschillende zaken gebruikt worden. Je kan dit gebruiken puur om informatie in te winnen maar ook om een probleem op de website op te lossen. Het is dus een ideale tool om pijnpunten op je website te achterhalen.

Wanneer je heatmaps gebruikt om meer informatie in te winnen, kan je bijvoorbeeld nagaan of je doelen behaald zijn. Matcht het doel van de pagina wel met de focus van de gebruikers? Als je dit eerder probleemoplossend gaat gebruiken, kan je gaan analyseren waar het mis gaat en waar personen afhaken.

Voorbeelden

Om de kracht van heatmaps nog beter te laten zien, illustreren we dit graag met enkele voorbeelden.

Een van onze klanten wou zijn website een grondige make-over geven. Hij wou graag weten welke elementen veel gebruikt werden, tot waar bezoekers een pagina zagen en welke elementen overbodig waren. Door het installeren van een heatmap kregen we hier een beter inzicht in en konden we dit toepassen op de nieuwe website. Alle overbodige elementen werden weggelaten en de belangrijke elementen konden we hierdoor nog beter positioneren.

Voor een andere klant gebruikten we deze tool dan weer op een probleemoplossende manier. Het contactformulier op de website werd zeer weinig ingevuld maar de pagina werd wel vaak bekeken.. Het formulier bevatte geen overbodige elementen maar toch bleven de aanvragen uit. Door de heatmaps te plaatsen zagen we dat er veel op het aanklikbaar telefoonnummer en het e-mailadres werd geklikt. Deze personen kwamen dus enkel voor die informatie naar de pagina. Ook zagen we dat er veel mensen waren die op het adres probeerden te klikken. Er was dus een verwachting dat dit aanklikbaar was. Hier een link naar Google Maps plaatsen zou dus een goed idee zijn. Ook zagen we dat veel personen begonnen met het invullen van het formulier maar dan afhaakten. Toen we dit meer in detail bekeken, zagen we dat de kleur van het lettertype hier veel te licht was. Personen stopten dus met het invullen omdat ze het zelf niet konden lezen. Dit waren enkele van de interessante inzichten die we uit de heatmaps haalden. Door deze kleine zaken aan te passen, wordt de beleving van de pagina al een stuk beter.

Heatmaps zijn dus ideale tool om meer informatie over je websitebezoekers in te winnen.
Je mag wel nooit 100% afgaan op de gegevens die uit de heatmaps komen aangezien het maar indicaties zijn. Je kan er interessante hints en inzichten mee verzamelen maar het allerbelangrijkste blijft natuurlijk het zelf uittesten!