Selecteer een pagina

Een website moet twee dingen doen:

  • Bezoekers aantrekken
  • Deze bezoekers converteren in leads en uiteindelijk betalende klanten

Veel ondernemingen hebben een prachtige website maar slagen er niet in om met hun website geld te genereren. Een mooi design is niet genoeg. Maak van je website een lead generating machine met de volgende tips.

1. USER FIRST

Bij het ontwikkelen van een website wordt vaak gefocust op het design en hippe animaties, maar design elementen zijn eigenlijk bijkomstig. Wat echt telt is de content. Dit is de informatie naar waar jou ideale klant op zoek is.

Een goede website zet de gebruiker van de website centraal en geeft antwoord op de belangrijkste vragen. Stel je daarom steeds in de plaats van je ideale klant en stem hier de content op af. Welk probleem heeft hij? Naar welke informatie is hij op zoek? Welke verwachtingen heeft hij?

2. RESPONSIVE DESIGN

Responsive design houdt in dat je website perfect werkt op zowel een mobiele telefoon, tablet als desktop computer. Dit zorgt voor een goede gebruikerservaring. Daarnaast geeft het je website ook een positieve boost in de zoekresultatenpositie in Google.

Een slim uitgangspunt bij het ontwikkelen van een website is om ‘‘mobile first’’ te coderen. Zorg ervoor dat je website perfect werkt op mobiel en focus op alle basis functionaliteiten die nodig zijn. Van zodra dat gedaan is kan je het design verder schalen naar tablet en desktop.

3. Snelheid

Wanneer een websitebezoeker lang moet wachten tot dat een pagina geladen is, dan is de kans groot dat hij het browservenster sluit en je hem kwijt bent. Maak daarom je website snel! Elke pagina moet geladen worden binnen de drie seconden.

Om dit te bereiken heb je wat technische kennis nodig. Enkele zaken die je kan doen:

  • Optimaliseer afbeeldingen voor gebruik op het web
  • Optimaliseer afbeeldingen voor weergave op mobiel, tablet en desktop (srcset attribuut)
  • Maak gebruik van ‘‘lazy loading’’ om enkel afbeeldingen te laden van zodra ze in beeld zijn
  • Beperk het aantal requests die nodig zijn om een pagina te laden
  • Zorg dat de website clean gecodeerd is volgens de webstandaarden

4. HOMEPAGE TAGLINE

Wanneer iemand op je website komt moet het meteen duidelijk zijn wat je precies doet. Vermeld je tagline en geef eventueel kort nog wat extra informatie om je meerwaarde te duiden. Maak gebruik van duidelijke woorden en vermijd wazige slogans die hip klinken maar eigenlijk niets zeggen.

5. LANDINGSPAGINA’S

Voorzie voor elke dienst of product dat je aanbiedt een landingspagina. Een landingspagina is net zoals elke andere pagina op de website, maar heeft tot doel vlot gevonden te worden in de zoekresultaten van een zoekmachine en er gebruikers op te laten landen.

Een landingspagina bevat de volgende elementen:

  • Titel: aantrekkelijke headline voor de pagina
  • Copy: beantwoord de belangrijkste vragen van je bezoekers
  • Social proof: reviews (tekst of video) of awards om marketing claims te bewijzen
  • Next steps: welke actie wil je dat de bezoeker van de pagina doet?

6. SOCIAL PROOF

Een website zonder social proof is hetzelfde als een online brochure. Kies voor een website die overtuigd door elke marketing claim effectief te bewijzen. Hiervoor kan je gebruik maken van de volgende mogelijkheden:

  • een tekst review (vermeld de volledige naam, toon een foto, vermeld het bedrijf en de functie)
  • een video review
  • behaalde awards
  • logo’s van je klanten

7. BLOG

Schrijf over je expertise en zet jezelf neer als expert in je vakgebied. Verkeer dat via de blog op je website beland worden zelden betalende klanten maar toch heeft bloggen een enorme meerwaarde voor je onderneming. Een blog met fantastische content zal ervoor zorgen dat je website een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

8. CONTACTFORMULIER vs EMAILADRES

Vermijd het weergeven van een emailadres op een website. Dit heeft naast het zijn van een pure spam-magneet nog andere nadelen. Het is interessanter om gebruik te maken van een contactformulier. De voordelen:

  • Is beter bestand tegen spam
  • Je hebt controle over de informatie die iemand opgeeft door velden te definiëren
  • De gebruiker heeft geen mailprogramma nodig om een formulier te versturen
  • Is in combinatie met een “bedankt-pagina” gemakkelijk uit te meten in Google Analytics
  • De “bedankt-pagina” kan next steps meedelen

9. CMS

Het content-management-systeem (CMS) dat je gebruikt heeft als belangrijke taak om je in staat stellen snel en gemakkelijk je website te beheren. Het toevoegen van een nieuwe pagina of het bijwerken van een tekst zou niet langer mogen duren dan enkele seconden.

WordPress is het meest gebruikte CMS maar er zijn volgens ons betere alternatieven. Drupal, Kirby en Craft zijn erg snel en geschikt!

10. GOOGLE ANALYTICS EN GOOGLE SEARCH CONSOLE

Implementeer Google Analytics en Google Search Console om de prestaties van je website te meten. Vergeet daarbij ook zeker niet om doelen in te stellen. Bijvoorbeeld: gebruikers die het contactformulier ingevuld hebben of die zich geabonneerd hebben op de nieuwsbrief.