Selecteer een pagina

Black Friday is nu misschien voorbij, maar december is nog steeds een aangrijpende maand voor de uitgaven van consumenten. Het is dé maand van het kopen van cadeautjes voor Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar. De verkoop in de decembermaanden stijgt elk jaar weer. Zowel online als offline worden we doodgegooid met aanbiedingen, familie uitjes en cadeautips. Alle verkopers zetten natuurlijk alles in op het feestdagen seizoen. Maar hierdoor stijgt helaas de concurrentie ook. Hoe valt jouw bedrijf nu nog op tussen al deze schreeuwende aanbiedingen en advertenties? Met welke trends moeten we rekening houden in de decembermaand?

MOBIELE TREND

Een eerste belangrijke trend waar we rekening mee moeten houden is de toename van het mobiele gebruik. We bestellen steeds meer producten via onze smartphone. In het tweede kwartaal van 2018 deden we van de 54 miljoen online aankopen, 12% via de smartphone (Thuiswinkel Markt Monitor; 2018). Is jouw website mobiel proof? [check] Als jouw website niet optimaal werkt voor mobiel, dan ga je de kansen aan je voorbij zien gaan.

Ook voordat we een fysieke winkel bezoeken, zoeken we deze vaak eerst online op. Het hebben van een Google My Business page is dus een must! [check] Lokale zoekopdrachten via de mobiele telefoon groeien 50% sneller dan algemene mobiele zoekopdrachten. Daarnaast bezoeken 3 van de 4 mensen die eerst lokaal op hun smartphone hebben gezocht de fysieke locatie binnen 24 uur.

COMPLEXITY

Een tweede belangrijke trend is ‘complexity’. Klanten raadplegen gemiddeld vijf bronnen voordat ze een aankoop doen. Ze gebruiken meerdere aanraakpunten op verschillende apparaten terwijl ze onderzoek doen en online vergelijken. Het is dus belangrijk om op verschillende kanalen in te zetten en gebruik te maken van de juiste targeting. De juiste targeting instellingen zorgen ervoor dat de doelgroep meerdere keren getriggerd wordt tijdens hun zoekproces [check]. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten waarom jouw bedrijf uitblinkt tussen alle andere bedrijven. Het leveren van de juiste inhoud aan de juiste persoon is niet eenvoudig, maar het is wel noodzakelijk.

NIET IEDEREEN SHOPT OP HETZELFDE MOMENT

Een ander interessant gegeven waar we rekening mee moeten houden is dat niet iedereen zijn december aankopen op hetzelfde moment doet. Zo shoppen wij Belgen tussen 16 en 24 december. Terwijl de meeste Nederlanders hun aankopen in de maand november doen. Het succes van de Black Friday leverde ook dit jaar recordcijfers aan bestellingen op. Spanjaarden shoppen daarentegen de meeste cadeaus na 25 december. Nieuwjaarsdag en de feestdagen 6&7 januari verlengen hier het cadeau seizoen.

Hopelijk heb je ondertussen weer een aantal tips die je kunnen helpen om het extra verkeer dat je tijdens de feestdagen hebt, ook te behouden en je conversieratio te verhogen.

P.S. Heb jij al een idee hoe je jouw klanten een gelukkig 2019 gaat wensen?

Let’s work together! Contacteer ons

Madzuli Belgium

Schaliënhoevedreef 20 C
2800 Mechelen
+32 15 65 50 54
hallo[at]madzuli.agency

Madzuli Italy

Bastioni di Porta Nuova 21
20121 Milaan
+39 02 8904 1210
buongiorno[at]madzuli.agency

Madzuli Spain

C/ Pallars 193
08005 Barcelona
+34 617 65 49 81
hola[at]madzuli.agency

Madzuli Portugal

Av. Fontes Pereira de Melo 16,
1050-010 Lisboa
+351 912 267 383
ola[at]madzuli.agency