LinkedIn is al lang niet meer een verzameling cv’s voor recruiters. Het professioneel social media kanaal is uitgegroeid tot een onmisbaar platform voor bedrijven en marketeers. Jij – als bedrijf of merk – kan dus niet achterblijven. Je hebt je LinkedIn-bedrijfspagina on point, maar de volgers blijven achter? Ook krijg je weinig likes en comments op je posts. Hier vind je enkele tips zodat jij vanaf nu een krachtig LinkedIn-bericht kunt schrijven.

Engageer met je netwerk

Het algoritme van LinkedIn wil echter dat je actief aanwezig bent op haar platform. Door dit toe te passen verkrijg je niet alleen meer interacties met jouw posts, maar stijgen ook je aantal volgers. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je bedrijfspagina wordt gezien als kwaliteitsvol, waardoor je meer gezien wordt in de tijdlijn van jouw netwerk.

 

Updates die binnen het uur veel engagement halen, worden hoger gerankt in de tijdlijn van jouw netwerk. Maar hoe behaal jij nu juist meer engagement? Dit doe je door:

  • Relevante personen te taggen (dit doe je aan de hand van “@”)
  • Relevante pagina’s taggen (dit doe je aan de hand van “@”)
  • Voeg hashtags toe aan jouw updates (dit doe je aan de hand “#”). Ga na welke hastags in jouw sector het meest gebruikt worden. Maar doe dit in beperkte mate, gebruik zo’n 3 tot 5 hashtag per update, zoals #LinkedInTips. Jouw bericht kan zo gevonden worden door mensen die je niet kent.
  • Plaats frequent nieuwe updates. Ga na welk tijdstip voor jou voordelig is, en post op een frequente basis nieuwe updates. Hierdoor houdt je je netwerk up to date en haken je volgers niet af.

Varieer met het tijdstip van plaatsen

Het tijdstip van plaatsen is voor elke sector en voor elk land anders. Probeer zelf te achterhalen welke tijdstip het meest rendabel is voor jou. Ben je nieuw op LinkedIn én weet je niet waar te beginnen? Dan kan je volgende tips hanteren:

  • De beste tijd om een LinkedIn bericht te plaatsen is voor en na de werkuren
  • De beste dagen zijn dinsdag, woensdag of donderdag
  • De beste uren zijn:
    • 7-8 uur
    • 12 uur
    • 17-18 uur

Wissel je posts af in inhoud

Probeer hier een goede balans in te vinden. Post niet alleen foto’s van je producten of diensten, maar deel ook tips, blogs, evenementen, successen,… met jouw netwerk.

Updates met tekst

Kies je er voor om een update met enkel tekst te posten? Start met een prikkelende vraag of anekdote om de aandacht van je netwerk te trekken. Maar doe dit op een natuurlijke manier en niet geforceerd.

 

Updates met lange teksten doen het goed op LinkedIn en krijgen voorrang op de tijdlijn. Schrijf niet zomaar een lukrake tekst, maar giet de tekst in een kort verhaal (tot 1.300 tekens). Dit wekt niet alleen de aandacht van de lezer op, maar zorgt ook voor engagement met je netwerk.

Updates met beeldmateriaal

Updates voorzien van een foto of een video zijn altijd een goede manier om sneller op te vallen in de tijdlijn van je netwerk. Zorg voor een aantrekkelijk beeld dat bij de topic van je update past.

 

Let er ook op dat de afbeelding volledig wordt weergegeven. Wanneer je een foto,  afbeelding of video plaatst, kan dit soms ongewild uit verband worden getrokken. Het geschikte formaat voor een statusupdate bevat 1.200 x 627 pixels.

 

LinkedIn

 

Afbeeldingen of video’s met een lage resolutie worden afgestraft door het algoritme van LinkedIn. Dit betekent natuurlijk niet dat jouw update niet wordt weergegeven in de tijdlijn van jouw netwerk, maar deze zal minder vertoond worden dan beeldmateriaal met een hoge resolutie. Zorg er dus steeds voor dat jouw beeldmateriaal altijd over een goede resolutie beschikt.

Native video

Video is de toekomst én dit is erg opvallend op andere social media kanalen, zoals Facebook en Twitter. LinkedIn kon niet achterblijven, en in augustus 2017 werd native video uitgerold. Native wil zeggen dat de video in het platform wordt geladen en afgespeeld. Je hoeft dus niet meer naar YouTube of Vimeo. Dit is een unieke kans voor jou om je kennis op een snellere manier met je netwerk te delen, maar ook om je bedrijf, merk of product completer neer te zetten. Video is een ideale manier om jouw netwerk ervan te overtuigen dat jij alle kennis in huis hebt.

 

Vloggend personeel is een opkomende trend van 2018 op LinkedIn. Het succes van jouw bedrijf of merk begint bij jouw medewerkers. Schakel jouw werknemers in om op een creatieve manier over jouw bedrijf of merk te vertellen.

 

Natuurlijk dient je video ook rekening te houden met een aantal richtlijnen:

  • LinkedIn ondersteunt enkel vierkante video’s
  • Gebruik altijd ondertiteling in je video
  • Zorg voor goed en helder geluid
  • Zorg voor een goede resolutie

Externe links gebruiken

Het plaatsen van externe links is een groot discussiepunt. Het algoritme van LinkedIn houdt in dat LinkedIn (net zoals elk ander social media kanaal) de bezoekers graag op het platform houdt. Updates of berichten met externe links worden minder hoog gerankt en uitgeleverd. Wil je toch een externe link bij jouw update of bericht plaatsen? Doe het dan in de commentaren.

 

Door de link in de commentaren te plaatsen, wordt de link minder gezien door jouw netwerk, wat betekent minder verkeer naar datgene dat jij wil. Om dit te voorkomen kan je best twee updates plaatsen, waarvan de eerste update een link bevat en in de tweede update geen externe link bevat. In de tweede update verwijs je naar de eerste update. Wanneer je netwerk meer wil te weten komen over dat onderwerp, kunnen ze via jouw bedrijfspagina de link terugvinden.

LinkedIn? Piece of cake!

Door het lezen van deze tips ben jij vanaf nu een native LinkedIn-gebruiker! Neen toch niet? Geen zorgen! Wij willen jou altijd helpen met het opzetten van een goede LinkedIn-bedrijfspagina. Aarzel dus niet en neem snél contact met ons op.

Let’s work together! Contacteer ons

Madzuli Belgium

Schaliënhoevedreef 20 C
2800 Mechelen
+32 15 65 50 54
hallo[at]madzuli.agency

Madzuli Italy

Bastioni di Porta Nuova 21
20121 Milaan
+39 02 8904 1210
buongiorno[at]madzuli.agency

Madzuli Spain

C/ Pallars 193
08005 Barcelona
+34 617 65 49 81
hola[at]madzuli.agency

Madzuli Portugal

Av. Fontes Pereira de Melo 16,
1050-010 Lisboa
+351 912 267 383
ola[at]madzuli.agency