Selecteer een pagina

 

Vorige week kwamen onze Milanese collega’s op bezoek naar België. Naast leerrijke workshops, interessante meetings en gezellige small talks verkregen we ook inzichten in de Italiaanse markt. De conclusie: vijf verschillen in het Italiaanse en Belgische digitale tijdperk.

 

Het eerste verschil doet zich voor in het soort klanten. De klanten van Madzuli Agency Italia richten zich naar het buitenland, terwijl de klanten van Madzuli Agency Belgium zich naar de lokale markt richten. Hoe komt dit? Simpel. De Italiaanse markt exporteert haar producten en/of diensten veel meer naar andere landen, zoals: Frankrijk, Duitsland, Zwitserland,….

 

Hier in België werken we nauw en aansluitend samen met de rechtstreekse klant. In Italië werken de digitale bureaus samen met een communicatiebureau. De communicatiebureaus komen met een idee én verdelen dan het werk onder verschillende bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in een bepaald niche.

 

Een volgend verschil vind je in het gebruik van de online apparaten. Via de Consumer Barometer van Google viel het op dat Italiaanse gebruikers zich eerder mobiel bewegen op het Internet dan via een desktop. In België is dit omgekeerd, de gebruikers surfen eerder via een desktop dan via een smartphone.

 

Ook is er een groot verschil tussen de week en de weekends. In Italië is men zeer actief in de week, wanneer het weekend nadert valt het online verkeer stil. Dit is gebleken uit de advertentieplanningen van verschillende campagnes. Wanneer we kijken naar België, kunnen we vaststellen dat dit niet zo is. Het merendeel van de campagnes blijven constant in de week en in de weekends

 

Een verschil, maar ook een gelijkenis. Wat ons meteen duidelijk geworden is na het bezoek van onze Italiaanse collega’s is dat de meeste bureau’s – zowel in België als in Italië – onderverdeeld zijn in specialisten. Iedereen heeft een eigen functie én wijkt daar niet vanaf.

Een full service digital agency, zo profileert Madzuli Agency zich naar de buitenwereld. Maar wij zijn veel meer dan dat. Ieder van ons is opgeleid tot een digital marketeer én ieder van ons beschikt over een expertise waar hij/zij goed in is. Hokjesdenken? Daar doen wij niet aan mee! En dat merk je aan de resultaten en de samenwerking.