Merk jij dat je minder likes krijgt op je Instagram post, je berichten niet vertoond worden tussen de hashtags die je gebruikt hebt of dat je minder volgers krijgt? Misschien staat jouw Instagram account wel op de shadowban lijst… de wat?

De term ‘shadowban’ wilt zeggen dat een gebruiker geblokkeerd wordt op social media (Instagram/Twitter) op een manier die je vaak zelf niet doorhebt. De shadowban maakt je account praktisch onzichtbaar en remt je vermogen om nieuwe mensen te bereiken. De berichten die je plaatst worden niet langer vertoond aan de hand van de hashtags die je gebruikt. Mensen die je volgen zien je berichten nog wel, maar voor niet-volgers zijn ze onzichtbaar. Iemand die je niet volgt en zoekt op hashtags die jij gebruikt hebt zal jouw berichten niet zien! Dit kan de groei van je account belemmeren en maakt het moeilijker om nieuwe volgers te krijgen.

Zoals in een van onze vorige blogposts is besproken, is het gebruik van hashtags tegenwoordig erg belangrijk. Bij het regelmatig gebruik van hashtags moet je wel de shadowban in je achterhoofd houden. Wanneer je op de shadowban lijst staat ben je onzichtbaar voor de mensen die je niet volgen. Wanneer je instagram zakelijk gebruikt, betekent dit minder klanten en wellicht minder omzet. Het is dus erg belangrijk om er als bedrijf voor te zorgen dat jij niet op de shadowban lijst terecht komt.

 

Hoe zorg je ervoor dat jij niet te maken krijgt met shadowban?

Gebruik niet steeds dezelfde hashtags

De beste hashtags voor jouw bedrijf vinden en deze steeds weer opnieuw gebruiken is een goede marketing strategie, dat is wat we voorheen toch dachten. Echter door steeds opnieuw dezelfde hashtags te gebruiken kun je op de shadowban lijst terecht komen. Wees dus creatief bij het gebruik van hashtags, en wissel af!

Gebruik geen ‘banned’ of ‘broken’ hashtags

Door gebruik te maken van ‘banned’ hashtags wordt jouw bericht niet vertoond in de Instagram verkenner. Maar hoe weet je nu of een hashtag verboden is? Wanneer je zoekt op de hashtag en enkel de top post sectie bovenin verschijnt, weet je dat de hashtag verboden is. Soms staat er ook een melding van Instagram vermeld, zoals bij de hashtag #kansas. Gebruik deze hashtag dan dus niet meer in je berichten, want dan worden ze niet vertoond aan mensen die je nog niet volgen.

Gebruik geen software die tegen de communityrichtlijnen van Instagram ingaat.

Er bestaan verschillende soorten applicaties die je kan gebruiken om jouw Instagram account te laten groeien, zoals het betalen voor extra likes en volgers. Maar ook het gebruik van software die berichten op een bepaald tijdstip voor je plaatst (Grum, Onlypult en Schedugram) gaat tegen de voorwaarden van Instagram in. Ook al klinkt dit erg handig en zal het veel tijd besparen. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de hashtags die je gebruikt geblokkeerd kan worden, maar zelfs je volledige account! 

Overschrijdt de limieten die Instagram oplegt niet.

Per uur mag je volgens de Instagram-gebruikersovereenkomst 150 likes uitdelen, 60 comments achterlaten en 60 mensen volgen/ontvolgen. Officiele informatie is hier niet over te vinden, als je account ouder is schijnt het dat deze aantallen wat hoger liggen.

Instagram ontkent dat er zoiets als een Instagram Shadowban bestaat. In februari hadden ze het over een ‘glitch in the system’. Of het een opzettelijke move is van Instagram of dat er een fout in het systeem/hun software zit? Dat weet niemand en Instagram zwijgt. Hieronder de enige keer dat Instagram iets kwijt wilde over het fenomeen.

Hoe kom ik van die shadowban af?

Onze tips:

  1. Houd je aan de regels
  2. Stop met het gebruiken van de software die we besproken hebben hierboven
  3. Wis je zoekgeschiedenis
  4. Verwijder ‘banned’ of ‘broken’ hashtags
  5. Rapporteer het probleem aan Instagram
  6. Neem een korte pauze van Instagram (minimaal 48 uur)

Sta jij op de shadowbanned lijst?

Aan de hand van de shadowban analyser tool kan jij checken of je op de shadowbanned lijst staat.

→ http://shadowban.azurewebsites.net/

 

Let's work together! Contacteer ons