Digitaal adverteren is niet voor iedereen even simpel. Voor de één is het the usual business, voor de ander een compleet onbekende wereld. Je boodschap online verspreiden alleen is niet voldoende, je boodschap moet ook nog bij de juiste doelgroep terechtkomen om resultaat te kunnen behalen. Sterke en relevante content is cruciaal voor het succes van je bedrijf. Maar wat is in 2018 belangrijk om over na te denken en rekening mee te houden? Dat hebben wij hieronder voor jou op een rijtje gezet.

Data, identiteit & personalisatie

De gegevens van alle internetgebruikers zorgen ervoor dat een advertentie de wereld rond gaat. Het gebruik van gegevens is vandaag alomtegenwoordig in alle takken van de digitale reclame. 68% van de bevolking gebruikt een smartphone, hierdoor is de hoeveelheid aan data die gegenereerd wordt gigantisch.

Reclame zal aan de hand van die data meer en meer gepersonaliseerd worden in 2018. Personalisatie is uitgegroeid tot de grootste troef van de afgelopen jaren. 82% van de consumenten geeft aan dat ze geïrriteerd zijn wanneer er een ad of reclame passeert die totaal irrelevant is met hun interesses. Een goede targeting naar interessevelden is dus zeer belangrijk.

Gebruik maken van Influencers

Hippe vloggers en bloggers die door een merk betaald worden om hun product in de kijker te zetten, ze zijn tegenwoordig niet meer weg te slaan uit de social media. Influencers zijn de goden van de jonge generatie. Voor grote merken en kleine bedrijven is influencer marketing een ideale manier om een jong en interessant publiek te bereiken.

Maar vaak is het niet mogelijk voor bedrijven om een groot budget neer te tellen om een influencer te betalen. Toch is het een tendens die vaker terug zal komen in het nieuwe jaar. Al zal er eerder gebruik gemaakt worden van kleine budgetten en micro-influencers. Het voordeel van micro-influencers is dat ze geloofwaardig overkomen en dankzij al hun volgers automatisch voor een groot bereik zorgen.

Adverteren via video

Tegen 2020 zal video 80% van het internetverkeer van de online consument uitmaken. Uiteindelijk zal het bijna een face-to-face gesprek zijn met je publiek. In 2017 was 90% van alle gedeelde content op social media video. In 2018 zal deze moeite beloond worden. Merken moeten meer en meer aan de slag met video om hun doelstellingen te behalen. Dit medium klinkt al snel als duur en complex, terwijl het vooral gaat om het toevoegen van beweging aan je content. Animatie, stop motion, cinemagraphs, allemaal vormen van video/motion die goed in te zetten zijn en kostenefficiënt kunnen worden ontwikkeld.

Native advertenties

Wie aan online adverteren deed, deed dat de voorbije jaren vooral via tekstadvertenties en display advertising. Uit onderzoek blijkt dat we niet zo vaak klikken op banners. Het effect ervan is dus beperkt. Ga de dag van vandaag liever voor native advertenties, dit zijn advertenties die zijn aangepast aan het platform waarop ze getoond worden. Consumenten bekijken ze maar liefst 52 % vaker dan banners! Met andere woorden is native advertising gewoon goede reclame die voordelen geeft aan de persoon die het te zien krijgt. Ze zijn relevant voor de gebruiker en sluiten perfect aan bij wat hij of zij verwacht.