De regels voor Instagram hashtags zijn veranderd.

Instagram hashtags zijn nog steeds een effectieve manier om meer volgers te verkrijgen óf om de engagement te verhogen. Het doel van een hashtag is om berichten over dezelfde onderwerpen te filteren naar één verzamelplaats. Dit maakt het voor social media gebruikers makkelijker om de gewenste informatie te bekijken en vergelijken. Hashtags zijn voor Instagram wat SEO is voor Google, namelijk je vindbaarheid. Het is als gebruiker jouw eigen taak aan je vindbaarheid te werken.

Van het volgen van hashtags tot hashtags toevoegen aan jouw Instagram Stories. We geven je hier alle nieuwe manieren hoe je het best hashtags kunt integreren in jouw posts zodat jouw merk of bedrijf via hashtags effectief groeit. Ook geven we je verschillende hashtag-tips zodat jij jouw hashtags strategisch kunt inzetten om je marketingdoelen te bereiken.

 

 

Tip 1: Vindt de beste Instagram hashtags voor jouw account

 

Om succesvol te zijn of worden met hashtags, is het belangrijk dat je strategisch nadenkt over het gebruik ervan. De populairste hashtags zijn simpele woorden zoals #love #happy en #dog. Deze hashtags zullen echter niet veel doen voor je groei op lange termijn. Het is beter om hashtags te gebruiken die zorgen voor engagement

De effectiviteit van hashtags ligt niet alleen aan welke hashtags je precies gebruikt, maar ook aan hoeveel hashtags je gebruikt. Instagram staat het toe om 30 hashtags bij een post te plaatsen. Onderzoek heeft uitgewezen dat foto’s met elf hashtags het meest succesvol zijn.

Maar hoe moet je deze coole, creatieve hashtags nu vinden en gebruiken? Dat leggen we je in deze blog uit.

 

Tip 2: Gebruik specifieke hashtags die jouw profiel, bedrijf of doelmarkt beschrijven

 

Om te beginnen is het aangeraden om hashtags te gebruiken die gerelateerd zijn aan jouw profiel of bedrijf. Hoe kan je deze hashtags vinden? Simpel, voer de hashtag in bij zoeken en kies ‘tags’, zo krijg je alle foto’s met de hashtag die je zoekt en hashtags die daaraan gerelateerd zijn.  

Ook is het een goed idee om een onderzoek te doen naar je publiek en concurrenten. Zo kan je zien welke hashtags zij gebruiken en welke het voor het meeste engagement zorgen. Random hashtags gebruiken bij je post zal niet voor een groei van je publiek zorgen, in de plaats daarvan moet je uitvinden welke hashtags wel worden gebruikt en welke relevant zijn voor jouw content.

 

Tip 3: Houd je hashtags relevant, is nu belangrijker dan ooit!

 

Instagram heeft onlangs de mogelijkheid gegeven om hashtags te volgen. Dit betekent dat een gebruiker niet meer op zoek moet gaan naar een bepaalde hashtags én eindeloos moet scrollen om (hopelijk) op jouw content terecht te komen. Nu verschijnen je posts automatisch in de feeds van potentiële volgers.

Het algoritme van Instagram heeft altijd het gebruik van specifieke en relevante hashtags geprefereerd, maar deze nieuwe manier om hashtags te gaan gebruiken wordt naar een hoger niveau getild.

Gebruikers hebben nu de macht om jouw hashtagged content te gaan uitsluiten.

Zo werkt het:

 

 

Wanneer een gebruiker een specifieke hashtag volgt en suggestieposts verschijnen in hun feed, krijgen ze de mogelijkheid tot een nieuwe optie, namelijk: geen berichten weergeven voor deze hashtag. Via deze optie kan de gebruiker kiezen om bepaalde content die niet relevant is uit te sluiten.

 

Tip 4: Gebruik andere hashtags in elke Instagram post om spammy gedrag te voorkomen

 

Door de chaos rond shadowban, is één ding duidelijk geworden: je kan niet steeds dezelfde hashtags gebruiken voor jouw posts. Benieuwd naar wat shadowban nu precies is? In onze volgende blogpost zullen we hier meer over vertellen.

Moest je toch steeds dezelfde hashtag gebruiken, dan ziet het Instagram algoritme dit als spam en dit kan de visibiliteit van jouw posts benadelen. Dit is een nieuwe regel van Instagram om steeds andere hashtags te gebruiken die eigen zijn aan jouw content.

Maar hoe weet je in de eerste plaats om de juiste hashtags te gebruiken voor jouw posts?

Gebruik geen tricky hashtags, zoals: #likeforlike of #followforfollow, deze hashtags zijn meer dan een miljoen keer gebruikt geweest. Deze hashtags geven je misschien wel enkele likes, maar zorgen er niet voor dat je Instagrampagina effectief volgers krijgt.

 

Tip 5: Gebruik unieke hashtags

 

Je zou zelfs een hashtag voor jouw merk, product of campagne kunnen aanmaken. Je kunt engagement stimuleren door anderen te vragen foto’s en video’s te plaatsen met jouw eigen hashtag.

Wij gebruiken zelf 2 unieke hashtags bij Madzuli Agency namelijk: #lifeatmadzuli en #humansofmadzuli.

Zo werkt het:

Deze hashtags worden gebruikt met een verschillend doel. #lifeatmadzuli wordt steeds gebruikt bij foto’s over gebeurtenissen bij Madzuli Agency, binnen of buiten het kantoor.

#humansofmadzuli wordt gebruikt om medewerkers in de kijker te zetten. Hier hoort dan ook steeds een tekstje over de medewerker van die maand bij.

Wil jij ook de stap maken naar adverteren via social media? Madzuli Agency helpt je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Let’s work together

 

 

Let's work together! Contacteer ons

 

Madzuli Belgium

Schaliënhoevedreef 20 C
2800 Mechelen
+32 15 65 50 54
hallo[at]madzuli.agency

Madzuli Italy

Bastioni di Porta Nuova 21
20121 Milaan
+39 02 8904 1210
buongiorno[at]madzuli.agency