Waarom is adverteren via social media belangrijk?

Social media is booming en blijft zich continu ontwikkelen. Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Als we alleen al naar Facebook kijken, met maandelijks twee miljard gebruikers, zien we dat de online aanwezigheid heel groot is. Daarnaast blijven andere social media kanalen zoals Snapchat, Instagram, YouTube en LinkedIn alsmaar groeien.  Een gemiddeld persoon brengt bijna twee uur per dag door op social media. Over een heel leven bekeken is dat zo’n vijf jaar en vier maanden. De traditionele media worden steeds verder verdrongen door de digitale en social media, waardoor de advertentiemarkt is veranderd. Volgens cijfers van the Wall Street Journal werd er wereldwijd tien jaar geleden nog circa 90 miljard dollar besteed aan advertenties in papieren kranten. Dit is afgelopen jaar gedaald naar ongeveer 52 miljard. Dit betekent niet dat er minder budget voor advertenties is, maar dat het op een andere plek wordt uitgegeven, namelijk digitaal.

 

 

De voordelen van adverteren via social media?

1) Geavanceerde doelgroepopties
Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap bij de juiste doelgroep aankomt? Aan de hand van doelgroepselectie kan je zelf bepalen aan welke specifieke mensen jouw advertentie getoond moet worden, je kan gaan targeten op de mensen die passen bij jouw bedrijf. Hiervoor is het natuurlijk wel belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is.

2) Advertentieplanning en -budgetten
Een ander voordeel van adverteren via social media is dat je zelf de planning en het budget kunt bepalen. Vooraf krijg je een schatting van hoeveel mensen er met dit budget bereikt worden en de resultaten die ermee behaald kunnen worden.

 

3) Direct resultaat meten
Het belangrijkste voordeel is dat je direct het resultaat van jouw social media campagne kunt meten. Je kunt onmiddellijk bekijken hoe goed jouw advertenties presteren. Uitlezen en interpreteren is belangrijk om te weten wat wel of niet werkt. Maar hoe kan je jouw social media kanalen nu het beste meten?

 

HOE MEET JE SOCIAL MEDIA RESULTATEN?

1) Bepaal je doelstellingen (wil je je naamsbekendheid vergroten, meer verkoop genereren of meer verkeer naar de website?) en bedenk hoe je ze meetbaar kunt maken aan de hand van KPI’s (Key Performance Indicators). Voorbeelden van KPI’s zijn: nieuwe volgers, het aantal reacties of clicks.

2) Maak gebruik van hulpmiddelen. De meeste social media (Facebook, Twitter en LinkedIn) bieden hun eigen functies aan om prestaties in kaart te brengen. Daarnaast geeft Google Analytics een goed inzicht van prestaties op jouw eigen website.

3) Zet inzichten om in acties. Welke berichten op social media presteren het best? Welke webpagina’s worden vanuit social media het best bezocht? Welke doelgroep reageert het best op jouw social media posts? Het is belangrijk om te testen wat wel en niet werkt voor jouw bedrijf, én vervolgens de structuur en content hierop aan te passen. Hierdoor zul je zien dat de ROI oploopt.

Wil jij ook de stap maken naar adverteren via social media? Madzuli Agency helpt je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Let’s work together

 

 

Let's work together! Contacteer ons

 

Madzuli Belgium

Schaliënhoevedreef 20 C
2800 Mechelen
+32 15 65 50 54
hallo[at]madzuli.agency

Madzuli Italy

Bastioni di Porta Nuova 21
20121 Milaan
+39 02 8904 1210
buongiorno[at]madzuli.agency