We stappen het nieuwe jaar vol goede moed in. Dat betekent dat het tijd is om even vooruit te kijken naar dé digitale marketing trends die een grote impact zullen hebben in 2018. We zetten vijf top trends op een rijtje.

 

Chatbots

Heel wat bedrijven zijn actief via social media en dit schept hoge verwachtingen voor consumenten, zoals: snellere responstijden en de mogelijkheid om een écht gesprek te kunnen voeren met bedrijven. Chatbots bieden de ideale oplossing om in te spelen op de noden van consumenten. Een menselijke gespreksvoering stimuleert de chatbot-software en bewaakt de duurzame relatie met klanten. Hoewel er een automatische reactie gegeneerd wordt, blijft een bot persoonlijk, beleefd en altijd beschikbaar.

 

Adverteren via messenger apps

Afgelopen jaren zagen we de populariteit van messenger apps sterk groeien, denk maar aan Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat, enz… Consumenten brengen veel tijd door op hun smartphone, een groot deel van die tijd wordt gespendeerd in apps. Nog specifieker, messenger apps. Verschillende messenger apps bieden marketeers de mogelijkheid om te adverteren binnen deze apps, hoewel het nog voor veel adverteerders onontgonnen gebied is.

De komende maanden zal adverteren via messenger apps moeten uitwijzen of dit een effectieve manier van adverteren is, of juist een bron van irritatie en ongewenste interruptie is. Maar niet inspelen op adverteren via messenger apps kan straks een achterstand betekenen op de concurrentie.

 

Content Marketing wordt nog belangrijker

Eigenlijk is Content Marketing helemaal geen trend. Het gaat al enkele jaren mee, maar wordt steeds belangrijker en belangrijker én dat geldt ook voor 2018.

Veel bedrijven zijn nog niet volledig up-to-date over de vele voordelen van content marketing. Bijvoorbeeld: Content Marketing is goedkoper dan vele andere vormen van marketing. Plus, wanneer je content marketing voldoende inzet kan het zelfs tot meer leads leiden.

 

Augmented reality

Afgelopen jaren zagen we een technologische vooruitgang van de smartphone camera én een enorme explosie van Augmented Reality games, zoals: Pokemon Go.

Wanneer Apple de Iphone 8 en X lanceerde en haar nieuwe functies aankondigde, lieten ze een nieuwe technologie de wereld in. En nu? Nu is Augmented reality in de handen van de digital marketeers. Zij willen op een nieuwe manier hun doelgroepen bereiken én de volledige AR-ervaring opnemen.

In september 2017 lanceerde IKEA een AR-app waardoor klanten IKEA’s producten thuis kunnen bekijken.

 

Influencer marketing

Heel wat merken en bedrijven geven geld uit aan influencers, denk maar aan bloggers en vloggers. Zij vragen influencers unieke content te creëren over hun producten en diensten. In 2018 zal Influencer Marketing haar groei verder zetten.

Hoewel het gehele idee achter dit medium moet veranderen, zullen marketeers op een andere manier met influencers moeten samenwerken. Omdat mensen zich meer bewust worden van productvermeldingen en aanbevelingen via social media. Veel merken en bedrijven – die hard werken aan een goed imago en een hogere naamsbekendheid – zullen lijden onder dit medium, omdat de geloofwaardigheid in waarde zal dalen.

In 2018 wordt er geneigd om een échte relatie met consumenten op te bouwen. Daarvoor dienen marketeers een zorgvuldig marketingstrategie met duidelijke doelen uit te werken. Merken en bedrijven zullen influencers doordacht moeten selecteren.

 

Video

Het afgelopen jaar was video enorm booming op social media en dit is géén toeval. 90% van de user-shared content was video. In 2020 wordt er zelfs voorspeld dat video 80% van het internetverkeer zal uitmaken. Marketeers en bedrijven zijn volop bezig met het integreren van video in hun marketingstrategie. Daarnaast zorgen social media platformen dat gebruikers gemakkelijker video’s kunnen bewerken en uploaden.

 

2018, bring it on!

Met het lezen van deze vijf trends ben jij helemaal klaar voor 2018. Natuurlijk blijft online marketing zich verder ontwikkelen. Houd regelmatig onze blog in het oog, want wij houden je op de hoogte van trends, ontwikkelingen, nieuwe technologieën en handige tips & tricks.

 

Let's work together! Contacteer ons

 

Madzuli Belgium

Schaliënhoevedreef 20 C
2800 Mechelen
+32 15 65 50 54
hallo[at]madzuli.agency

Madzuli Italy

Bastioni di Porta Nuova 21
20121 Milaan
+39 02 8904 1210
buongiorno[at]madzuli.agency