Content Marketing in het digitale speelveld

Ze smijten ermee naar je hoofd, Content Marketing voor b2b organisaties, hoe content te gebruiken in je marketing, 5 manieren om sociale media in te zetten voor je marketing strategie en ga zo maar door. Je hebt er ongetwijfeld veel cases rond gelezen maar waarschijnlijk weinig harde data over gevonden.  Is content marketing dus echt dé effectieve marketing strategie die het beweert te zijn?

Beckon, een marketing software ontwikkelaar, voerde recent een onderzoek naar content uit. Beckon CEO Jennifer Zeszut kwam daarbij tot de volgende, verrassende, conclusie: ”De theorie dat merken vandaag content producerende machines moeten zijn, wordt niet ondersteund door de verzamelde data.”  Uit het onderzoek bleek namelijk dat merken vandaag 3 keer meer content creëren dan ooit tevoren, maar dat de betrokkenheid van de consument niet gevolgd is. Data toonde aan dat slechts 5% van de gecreëerde content zorgt voor 90% van de betrokkenheid, dit betekent dat 19/20 boodschappen simpelweg geen aantrek hebben. [bekijk het volledige Beckon onderzoek]

Moeten we dan stoppen met content creatie? Zeker en vast niet, maar we moeten er wel uit leren.

 

Hoe valt deze schijnbare tegenstelling nu te verklaren?

Allereerst worden posts te weinig nagelezen, zijn er te weinig vastgelegde richtlijnen, geen huisstijl waarbinnen geopereerd wordt, maar veel te vaak slagen organisaties er simpelweg niet in om hun gezond verstand te gebruiken. Als de bezoekers van je facebookpagina een bericht achterlaten en je antwoordt er niet op, kan je natuurlijk niet verwachten dat ze volgende keer aandacht zullen schenken aan jou boodschap.

Verder komt dit vooral voor bij bedrijven waarbij de kanalen door verschillende mensen beheerd worden, hoe meer mensen bijdragen aan de content, hoe minder consistent die is en hoe sneller er ‘me-too’ content gecreëerd wordt. ‘Me-too’ content zijn artikelen of posts waarin  als een kip zonder kop gelopen wordt achter iedere trending topic.

Deze zaken verlagen de kwaliteit in de content die, in het beste geval, tot een lagere betrokkenheid leidt. In het slechtste geval beïnvloedt dit de perceptie van dat merk zodanig dat de verkopen dalen.

 

Hoe kunnen we het dan beter doen?

  1. Stel resultaatgerichte KPI’s op en werk met indicatoren als: betrokkenheid/interactie, websiteverkeer, bereik, toe-te-schrijven verkoopopbrengsten, etc. gebruik deze data om conclusies te vormen over succesvolle content.
  2. Teken richtlijnen en een controleprocedure uit voor content creatie om hogere kwaliteit te verzekeren.
  3. Kies de momenten waarop je wil uitblinken in expertise, ga niet op basis van een  hot topic me-too content creëren.

Hulp nodig bij het opstellen van de juiste KPI’s of heeft jouw contentstrategie gewoon een boost nodig? Neem gerust contact op zodat we samen, resultaatgericht, aan de online betrokkenheid van jouw klanten kunnen werken