Het belang van sociale media moeten we allang niet meer uitleggen. Wel geven we je de komende twee weken 6 tips om het beter te doen als je concurrenten. Deze week alvast de eerste drie!

 

1. Deel en heers

We kennen allemaal het concept van content creatie in sociale media,  maar heb je al gehoord van content curatie? 

Content curatie is eigenlijk een mooi woord voor het delen van content van derden. Wat je doet bij content curatie is op zoek gaan naar content binnen de onderwerpen die je volgers interesseren. Daar pluk je dan de meest interessante stukken uit om ze op jouw platform(en) te delen. Zo bouw je aan je expert status in de niche van je markt en komen je volgers naar jouw pagina voor je inzichten en wat er leeft in de markt.

Je wil natuurlijk wel het liefst zo up to date mogelijk zijn. Feedly en google alerts zijn voorbeelden van applicaties die je helpen om steeds op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes in je sector, gebaseerd op zoekwoorden die je zelf instelt.

 

2. Identificeer en profiteer

Een van de meest effectieve manieren om virale groei te creëren is met behulp van ‘influencers’. Dit zijn digitale persoonlijkheden, die specialist zijn in de niche van je markt (die niet je concurrenten zijn natuurlijk) en een groot aantal volgers hebben.

Richt jezelf op deze mensen in je sociale mediastrategie, de gemakkelijkste manier om dit bijvoorbeeld op Twitter te doen is door ze te taggen: Hey @persoonx, dit is echt wat voor jouw community! Je kan ze natuurlijk ook gewoon mailen of een privébericht sturen om te vragen wat ze van je laatste artikel vinden en of ze je content willen delen.

 

3. Niemand ging ooit dood van een beetje voorbereidend werk

Hoe langer sociale media bestaat, hoe meer hulp je krijgt om het goed in te zetten. Een van de zaken die het leven makkelijker maken zijn planning tools.

Tools zoals Hootsuite of buffer staan je toe al je content in te plannen. Verder genereren ze links die je kan tracken om het succes van je posts te bepalen. Deze data kan je dan gebruiken om je strategie continu te verbeteren.

Zo wordt je dus een content koning(in) in je sector. Lees volgende week onze volgende vier tips. Heb je in tussentijd al nood aan input omtrent je digitale marketingstrategie? Madzuli Academy biedt een antwoord op je vragen!