Selecteer een pagina

Reeds enkele jaren maakt Google rond de lente periode grote aankondigingen en deze gingen voornamelijk over “mobile”. In 2013 was er een aankondiging omtrent Enhanced campaigns wat komaf maakte met de toenmalige best practice, die zei dat je aparte campagnes moest maken voor desktop en mobiel. Sindsdien kwam Google met meer en meer mobiele advertentie types en advertentie features op de proppen en dit jaar zal dat niet anders zijn.

Google blijft doordrukken op het mobile-first gebeuren. Dit wil zeggen dat de look en feel van de zoekrobot mee verandert in het voordeel van het mobiel gebeuren, want betaalde advertenties moeten zich ook aanpassen aan een mobile-first wereld. Dus Google heeft weer een aantal nieuwe en interessante veranderingen aangebracht voor Adwords, waaronder de lokale zoekadvertenties op Google Maps.

Een paar maanden geleden werd aangekondigd dat Google Maps een deel zou worden van het zoeknetwerk van Google. Dit wil zeggen dat we vaker advertenties zullen zien verschijnen op Google Maps. Dit wordt als de “next generation” lokale zoekadvertenties bestempeld. Deze advertenties zullen verschijnen op het Google Maps platform, zowel op mobiel als op desktop.

In deze nieuwe advertenties zullen logo’s en aanbiedingen rechtstreeks te zien zijn op de kaart in plaats van enkel naast of onder de kaart. Bijvoorbeeld: als je op Google Maps naar een hotel in Antwerpen zou zoeken, zou je het volgende zien.

Je ziet duidelijk de paarse pin op de kaart waarmee de kleur van de advertentie overeenkomt én er is zelfs de mogelijkheid om de paarse pin te veranderen naar jouw eigen logo. Als je op deze pin klikt zou je volgend scherm te zien krijgen krijgen waar je direct kan boeken.

Waarom de focus op Google maps?

Google Maps heeft meer dan een miljard gebruikers en deze gebruikers bezoeken meer dan 1.5 miljard bestemmingen gebaseerd op hun zoekopdrachten.

Locatie gerelateerde zoekopdrachten :

  • – Gebeuren voor bijna ⅓ van alle mobiele zoekopdrachten.
  • – Zijn 50% sneller gestegen dan het totaal aantal mobiele zoekopdrachten van afgelopen jaar

Om meer online verkeer van Google Maps naar lokale bedrijven te sturen, werkt Google aan nieuwe advertentie types, zoals promotie pins. Ook is Google de business pages aan het vernieuwen. 2 grote veranderingen hieromtrent zijn de volgende : 1) een adverteerder kan hier een promotie highlighten en 2) gebruikers kunnen in een lokale inventaris zoeken. Dit is een leuke integratie en geeft adverteerders de mogelijkheid om logo’s en promoties toe te voegen.

De advertentie targeting is hier iets ingewikkelder. Advertenties worden weergegeven op basis van queries, maar Google kijkt ook naar een aantal andere context signalen ( vergelijkbaar met display advertising ), zoals persoonlijke browsergeschiedenis, vergelijkbare gebruikers, tijd/dag, interesses en gedrag.

Dit soort advertenties wordt in België nog niet zo vaak gebruikt dus wees er snel bij en zet jouw lokale business in de spotlight dankzij lokale zoekadvertenties via Google Maps.

Dus contacteer ons als je mee op deze trein wil stappen!