Selecteer een pagina

Iedereen onder ons krijgt er mee te maken. Als we de online winkelstraat over en weer aflopen en we klikken bijvoorbeeld een paar schoenen aan dat we in de etalage zien staan, worden we de volgende dagen en soms zelf volgende weken opnieuw geconfronteerd met deze schoenen.  Vaak tot onze ergernis toe. Als we interesse tonen in een paar schoenen die we in een fysieke winkel vinden, loopt de winkelbediende toch ook niet dagenlang achter ons aan met dat paar schoenen in de hand? Het is dus essentieel om een doordachte en vooral klantgerichte retargeting strategie op te stellen.

Wij helpen u alvast graag verder bij het opstellen van een respectvolle, klant georiënteerde retargeting strategie. Als voorzet geven we hieronder alvast enkele tips mee.

#1 Retarget op een progressieve manier

Traditioneel retargeten adverteerders op een lineaire manier. Lineair retargeten komt er eigenlijk op neer dat prospecten constant achtervolgd worden met identieke banners met het product of copy op waarin ze interesse toonden. Deze banners worden dus letterlijk gepushed en gepushed tot bij de prospect totdat deze uiteindelijk toegeeft en overgaat tot een aankoop. Deze agressieve aanpak levert geen enkel voordeel op voor de adverteerders. Integendeel. Ze stoten potentiële klanten van hun merk af.

Daarom is het aangewezen om op een progressieve, een meer respectvolle en behulpzame manier prospecten te retargeten. Met deze progressieve aanpak leiden we mensen door een product funnel waarbij steeds de relevantie voor de prospect op de eerste plaats gezet wordt.

Laten we ter verduidelijking er een voorbeeld bij nemen.

Progressieve vs lineaire retargeting

Op bovenstaande afbeelding wordt de progressieve retargeting met de groene lijn aangegeven. Deze visualisatie onthult meteen dat u met progressieve retargeting stap voor stap (of trap per trap) te werk moet gaat. De rode lijn visualiseert de lineaire aanpak, waarbij een product constant gepushed wordt tot bij de prospect. En dit tot diens ergernis toe.

Zoals u kan zien, gaan we bij een progressieve aanpak een trapje naar beneden als er nog geen conversie is geweest. We overtuigen afhakende prospecten met content die voor hen relevant is, zoals reviews, inspirerend materiaal, USP’s, alternatieve of bijbehorende producten en dergelijke meer. Als er wel een conversie heeft plaatsgevonden, gaan we een tree omhoog door producten te cross-sellen of te up-sellen.

#2 Zet een limiet op de banner frequency

Met de frequency cap kan u het aantal vertoningen van uw retargeting banners limiteren. Zo kan u bijvoorbeeld instellen dat een prospect uw banner niet meer dan 2 keer per dag ziet.

#3 Verkort de cookie levensduur

Gemiddeld genomen is de levensduur van een cookie 30 dagen. Deze levensduur kan echter aangepast worden. Zo kan u de cookie levensduur bijvoorbeeld in lijn laten liggen met de verkoopcyclus van een specifiek product.

#4 Voorkom ad collision

Ad collision is het fenomeen waarbij meerdere advertenties voor hetzelfde product of dezelfde dienst op één en dezelfde webpagina getoond worden. Van opdringerigheid gesproken. Als je daarenboven gekozen hebt om op CPM basis (per duizend impressies) te betalen, verspilt u heel wat geld.

#5 Respecteer je prospect

Het lijkt  misschien voor de hand liggend, maar in realiteit zien we dit niet altijd terugkomen. Respecteer uw prospect. Geef uw prospect tijd en bestook hem niet met identieke banners die geen meerwaarde geven.

Hebt u nog meer relevante tips om retargeting op een respectvolle en effectieve manier aan te pakken? Wij nodigen u graag uit om deze tips te bespreken en te bediscussiëren. Of wilt u aan de slag met het opstellen van zo een progressieve retargeting strategie, maar u weet toch niet echt goed hoe hieraan te beginnen? Contacteer ons dan gerust. We bespreken samen de mogelijkheden voor uw product of dienst.