Selecteer een pagina

Op de laatste dag van januari in dit spiksplinternieuwe jaar, een nieuw jaar dat u ongetwijfeld knallend ingezet heeft, lanceert Google AdWords een nieuwe update. Een nieuwe update die we misschien wel als een nieuwjaarsgeschenk mogen beschouwen. Google AdWords belooft namelijk dat uw klikratio van uw tekstadvertenties met 20% zou verhogen. Wat is hier net van aan? Dat vroegen we ons ook af en daarom zochten we het voor u op.

De wat? Welke AdWords update?

De AdWords update, die op 31 januari 2017 van kracht zal gaan, heeft betrekking op haar tekstadvertenties. Als u op dit ogenblik een tekstadvertentie via Google AdWords aanmaakt, hebt u de keuze tussen twee soorten text ads: de standaard tekstadvertentie en de uitgebreide tekstadvertentie. Google zal u deze keuze echter niet meer geven na 31 januari van dit jaar. Hierna zal u enkel een uitgebreide tekstadvertentie kunnen genereren. De standaard tekstadvertenties verdwijnen dus van de schermen.

Knock out round: Standaard tekstadvertenties vs. Uitgebreide tekstadvertenties

De standaard tekstadvertentie in AdWords stootte op enkele beperkingen waardoor het leven geblazen werd in de uitgebreide tekstadvertenties. Zo werd het toch wel frustrerende feit dat er niet genoeg ruimte voor advertentietekst beschikbaar was bij de standaard tekstadvertentie verholpen door meer ruimte voor advertentietekst te voorzien. Bovendien werden de zogenaamde expanded text ads ook voorzien van twee kopregels, met elk een maximum aan 30 tekens, in plaats van één kopregel die slechts 25 tekens toeliet. Tot slot werden er twee Pad-velden, van elk 15  tekens, aan de URL van je website toegevoegd. Pad-velden komen achter je website domein te staan en geven je de mogelijkheid om te specificeren wat er zich net achter de link bevindt. Onderstaande afbeelding geeft visueel de verschillen tussen beide indelingen weer.

                          Uitgebreide tekstadvertentie                                                                                          Standaard tekstadvertentie

Kunnen we spreken van een nieuwjaarsgeschenk?

Met de uitgebreide tekstadvertenties claimed Google dat uw klikratio met 20% zal stijgen. Maar kunnen we ook zeggen dat dit echt een nieuwjaarsgeschenk is voor u? Als u op dit moment enkel gebruikt maakt van de standaard versie van de text ad, dan is dit zeker een nieuwjaarsgeschenk waarvan u de vruchten zal plukken. Als u echter al gebruikt maakt van uitgebreide tekstadvertenties zal deze update geen nieuwjaarsgeschenk zijn. Aan de expanded text ads zelf verandert er namelijk niets.

Gaat u graag dieper in op deze update of wilt u meer weten over Google AdWords in het algemeen? Het gedreven team van Madzuli, dat bovendien een gecertificeerde partner van Google is, voorziet u graag van tekst en uitleg. Neem dan ook gerust vrijblijvend contact met ons op.