icon_adverteren_social-1

De 4 simpele onderdelen van een marketingstrategie die enkel succesvolle marketers toepassen

Madzuli Academy

Zo goed als elke KMO botst op een bepaald moment tegen dat zelfde plafond. Hoewel er verschillende redenen zijn waarom dit gebeurd is het gevolg zo goed als altijd en bij iedereen hetzelfde,  frustraties en onbegrip. De vraag is dan vaak: ‘Is dit het dan?’. Vandaag delen we de 4 sleutels die elk bedrijf naar het volgende niveau kunnen brengen en dit plafond kunnen doorbreken.

groei_door_marketingstrategie_Madzuli_blog

Richt je marketingstrategie op bestaande klanten

Zowel huidige als je voorgaande klanten zijn prioriteit nummer 1 in elke marketingstrategie. Geef dan ook extra aandacht aan zij die in het verleden al eens gekozen hebben met je te werken, de kans is namelijk bij hen het grootst dat ze (nogmaals) voor jou organisatie kiezen. Bovendien kost het je als organisatie 7 tot 8 keer meer om nieuwe klanten te converteren.

 

Je hebt er dus alle baat bij je klanten database actief en effectief te beheren. Dit doe je naast e-mail onder meer, met een goede website ervaring. Haal in je mailing bijvoorbeeld een vorige activiteit of aankoopgeschiedenis aan of maak je online communicatie interactief maar maak het vooral duidelijk voor de klant wat hij moet doen met een goede Call to action. Begrijp ook waarom klanten gestopt zijn met je te werken en leer hieruit. meer over heractivatie van je klanten vind je hier

 

 

Bouw aan je individuele marketing funnel

Het is natuurlijk niet omdat je in de eerste plaats op bestaande klanten focust dat je geen moeite meer moet doen om nieuwe klanten te bereiken. Daarvoor is dit aspect van je marketingstrategie zo belangrijk. Marketing vormt de motor van elk bedrijf. Veel bedrijfsleiders echter, zijn specialist als het komt op hun producten en diensten maar missen een ‘marketing mindset’. Iedereen heeft al van een funnel gehoord en kan het zich visueel ook perfect voorstellen. Toch wordt het door te weinig bedrijven actief geïmplementeerd.  

 

Een marketing funnel is combinatie van verschillende on- en offline kanalen in je strategie die consistent Marketing Qualified Leads opleveren en die schaalbaar zijn. In een ideaal scenario bouw je je funnel zo op dat perfect weet wat de impact op je resultaat is als je €1 extra investeert. Een uitgebreid overzicht van de onderdelen van een marketing funnel, voorgesteld als een motor, vind je op deze site

 

 

Verzeker een ‘WAUW’ effect voor klanten en prospects

Er zijn zes sleutelelementen voor een duurzaam WAUW effect op je klanten, deze zijn: naadloze en betrouwbare service, aandacht, oplossingsgerichtheid, hoffelijkheid en pro-activiteit. Het gaat vaak bij de trouwste klanten niet over de producten of diensten die je als organisatie aanbiedt maar wel over hoe ze door jou organisatie behandeld werden.

 

Hoever ben je onderneming bereid echt te gaan voor je klanten,  zeg je dat je klantgericht bent, of ben je het? Een hele handige manier om dit te gaan is het implementeren van de NPS (Net Promoter Score) in je marketingstrategie. De NPS onderzoekt hoe groot de kans is dat je klanten jou organisatie zullen aanraden bij vrienden, familie of collega’s. Dat doet ze met een simpele vraag. Ook kan ze als basis gebruikt worden voor grootschalig klantenonderzoek. Waaruit je dan vervolgens veel inzichten voor verdere marketing campagnes kan halen.  Meer informatie over het wauw effect vind je hier

 

 

Investeer meer tijd en geld in referentiebronnen

Referentiebronnen kunnen, langs de ene kant, klanten zijn die je organisatie aanraden aan hun omgeving (zie NPS) en langs de andere kant, andere organisaties die hun klanten naar jou doorverwijzen.

 

Ga op zoek naar relevante online platformen, nieuws outlets, beurzen,..  in je niche en wees aanwezig. Verder kunnen online influencers of bloggers je hier ook bij helpen. Het belangrijkste is de locaties waar je aanwezig bent ook die plaatsen zijn waar je klanten zich bevinden. Zorg er dus voor dat je weet wie je klanten zijn en waar ze zich on- en offline bevinden. Over opbouwen van een referentienetwerk lees je hier meer.

referentienetwerk_bouwen_Madzuli_blog

 

Binnen Madzuli zijn we specialist in het integreren van online marketing kanalen in functie van je offline acties. Wil je ook naar het volgende niveau met je organisatie? We helpen je graag verder, we denken met je mee of wordt je liever online marketing specialist?  Volg dan een van onze trainingen