icon_adverteren_social-1

Digitale marketing, hoe begin je daaraan?

Madzuli Academy

digital_marketing_born_in_the_cloud_or

Vandaag nemen we een stapje terug, we hebben het al verschillende keren gehad over hoe je je digitale marketing strategie kan verbeteren, maar hoe begin je er eigenlijk aan? Neem deze vijf stappen mee en je komt al een heel eind verder.

1. Focus en begin klein

Digitale marketing is heel ruim en er zijn veel verschillende kanalen, platformen en applicaties om mee aan de slag te gaan. De meest gemaakte fout is om alles ineens willen. Niet alleen zal dit leiden tot een kleine impact, je zal ook veel geld verliezen en in het ergste geval de moed helemaal opgeven.

Wees dus niet overambitieus en focus op een beperkt aantal kanalen goed te vestigen en breid dan uit. Digitale marketing kan veel voordelen brengen en inzetten op mail, facebook of linkedin kan veel doen voor de naamsbekendheid van je bedrijf of product. Maar net zoals bij andere vormen van marketing vraagt het de nodige planning en mankracht om interesse in leads en leads in conversies te veranderen. Zorg dus eerst dat je de middelen hebt om succes te boeken vooraleer je de inspanningen begint te doen.

2. Vestig je doelgroep

Net zoals bij traditionele marketingkanalen moet je in de eerste plaats je doelgroep gaan bepalen. Ook bij digitale marketing is onderzoek hiernaar dus nodig. Bepaal hun interesses en hun geprefereerd medium.

Ga dan aan de slag met een sterk en betrouwbaar profiel. Onderschat hierin niet de kracht van een persoonlijke touch, gepersonaliseerde emails kunnen je click-through-rate met 14% verhogen.[1]

3. Ken je concurrentie

Je hebt je doelgroep gevonden? Goed zo, de volgende stap is om te kijken wie deze nog probeert te bereiken, dit kunnen directe concurrenten zijn in lijn met je core business, maar dat hoeft niet. Ga op zoek naar merken of bedrijven die jouw online doelgroep succesvol bereiken en leer hoe zij digitale marketing gebruiken om online aan hun reputatie te bouwen.

4. Begin bij bestaande en oude klanten

Het is onvermijdelijk tijdens het proces van je ‘customer journey’ (potentiële) klanten te verliezen. Negeer deze groep mensen niet maar ga actief op zoek naar manieren om terug in contact met hen te komen. Denk aan subtiele herinneringen aan je merk of haal de reden aan waarom ze interactie met je merk opzochten in de eerste plaats.

Email marketing is hier het ideale medium voor. Inzichten in hun koopgedrag of ongeleegde mandjes kunnen veel inspiratie voor gerichte promoties bieden. Als je klanten merken dat je ze contacteert met boodschappen die relevant voor hen gaan ze sneller geneigd zijn de draad met je bedrijf of merk terug op te pikken.

5. Trial en error

Elk merk en elke markt is uniek dus het is zeer belangrijk steeds te blijven testen en je testen ook te evalueren om steeds meer te leren over wat werk bij jouw doelgroep om jouw boodschap over te brengen.

Door steeds je resultaten kritisch onder de loep te nemen zullen je digitale marketing inspanningen ongetwijfeld opbrengen. Constante en rigoureuze verbeteringen zijn de sleutel tot een succesvolle digitale marketingstrategie. Je wil niet achterblijven of stagneren zodat je harde werk voor niets blijkt te zijn, toch?

 

 

Het komt erop neer dat digitale marketing een zeer kosteneffectief kanaal kan zijn met stabiele groei en meetbare resultaten, op voorwaarde dat je je acties continu evalueert en optimaliseert.  
Heb je hulp nodig om je digitale marketingstrategie? Zet je eerste stappen in Digitale Marketing via de Madzuli Academy! Wij zijn namelijk gepassioneerd door jouw succes!