icon_adverteren_social-1

3 tips om je voor te bereiden op de digitale revolutie van 2017

Madzuli Academy

Digital_Disruption-1050x525

In de digitale revolutie van tegenwoordig is klantenbinding de maatstaf, en de uitdaging, bij uitstek die de marktleiders van de volgers onderscheidt. Hier zijn alvast drie tips zodat je kan inspelen op de trends in een steeds digitalere markt.

1. Zet je schrap voor een toekomst waar consumenten geen producten meer kopen

 

Nog steeds concentreren grote merken zich op verkoop van zoveel mogelijk producten in zo groot mogelijke volumes. In een tijd van Netflix, Uber en Spotify bezitten consumenten steeds minder materiële producten. Wanneer je dus denkt aan je verkoop, denk dan in eerste plaats aan wat de kleinst mogelijke eenheid is die kan verkopen die nog steeds winstgevend is.

 

Denk vooral aan hoe jouw organisatie de ondersteunende diensten kan leveren. Kies hiervoor dan de gepaste technologie om dit business model te ondersteunen. Het is belangrijk om hierin te begrijpen dat snelheid, perfectie overwint (lees: wie eerst komt, eerst maalt).

 

Tot slot geven we je nog een goede raad, klamp je in de huidige digitale revolutie niet vast aan het verleden en voel aan wanneer je business model verouderd is.

 

Kortom, wees de disruptie in je niche of wordt slachtoffer van een slimme, snellere concurrent.

 

2. Focus minder op campagnevoering

 

We hebben het reeds gehad over de voordelen van content marketing. Hierover zegt Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Instituut, dat content marketing een succesratio heeft van 30%.

 

Deze (relatief) lage ratio is te wijten aan het feit dat marketeers steeds denken in termen van campagnes met een begin- en einddatum en een snelle ROI. In de realiteit is het zo dat het tijd en inspanning vraagt om een trouw publiek op te bouwen.  De meeste marketeers echter, zijn zeer ongeduldig.

 

Je moet een content marketingstrategie niet opbouwen via de logica van een reclamebureau maar via die van een uitgeverij. Elke week moet er een nieuw magazine liggen want alleen zo gaan meer mensen het ook effectief kopen. Concreet is de gemiddelde duurtijd tussen het lanceren van een content strategie tot het plukken van de ‘monetaire’ vruchten zo’n 12 tot 18 maanden.

 

3. Binding van klanten start bij je werknemers

Virtual reality, augmented reality, artificiële intelligentie, machine learning … met zoveel verschillende opties in de digitale revolutie om marketing en engagement van je klanten te optimaliseren en verbeteren waar moet dan je focus liggen?

 

Technologie is natuurlijk van belang maar op de eerste plaats moet je team staan. Er wordt al langer gepraat over de digitalisering van de dienstverlening en het bouwen aan een online aanwezigheid om klantenbinding te creëren. Hoewel dit belangrijk is, mag ook de werkplek niet vergeten worden. Neem dus de tijd ook hier strategisch over na te denken.

 

Hoe bereid je, je organisatie voor om écht het voortouw te nemen in de toekomst? Welke online tools kunnen de dagelijkse werkroutine van je werknemers vergemakkelijken? Wat kan je doen zodat je mensen niet ‘uberen’ naar de Google van jou niche? 

 

Dat, is de échte uitdaging van de digitale revolutie.

 

Ben jij je al langer bezig met het op poten zetten van een nieuwe strategie die inspeelt op moderne markttrends en heb je input nodig of digitale ondersteuning? Madzuli Academy ontwikkelt jouw digtial brain!