icon_adverteren_social-1

6 tips om je sociale media strategie te verbeteren (deel 2)

Madzuli Academy

Hierbij  de volgende drie van onze 6 tips om je sociale media strategie te verbeteren. Hoe je tijd kan besparen door je kanalen effectiever in te zetten of je volgers kan activeren zonder extra moeite te doen? Je leest er alles over in het tweede deel van ons artikel. (vorige gemist?)

youtube_skype_twitter_facebook_social_media_internet_newspaper_66768_1920x1080

4. Surf the wave

Mensen gaan naar sociale media om steeds in contact te staan met vrienden, bedrijven en andere mensen, maar ook om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws.

Je kan hier heel handig op inspelen door tools zoals Google trends.  Zulke tools geven je een overzicht van de  ‘trending’ topics binnen diverse categorieën.  Daardoor kan je creatief inspelen op wat leeft in de actualiteit. Op Twitter heb je ook de gekende trending hashtags die je kan gebruiken in je eigen posts.

5. IFTTT

Op al je platformen tegelijkertijd aanwezig zijn vraagt soms heel veel tijd. Je sociale media content plannen kan al veel tijd besparen maar je kan ook IFTTT(If This Then That)  gebruiken. IFTTT is een handige gratis online tool die je toestaat voorwaardelijke opdrachten te bepalen om je sociale media effectiever in te zetten.

Zo kun je bijvoorbeeld een Facebookstatus automatisch op LinkedIn delen, of je profielfoto’s op al je kanalen tegelijkertijd aanpassen.

6. Laat je volgers eens een keer het werk doen

Wedstrijden zijn de manier bij uitstek om je volgers te activeren en tegelijkertijd te groeien met een minimale moeite. Een aantal voorbeelden van wedstrijden zijn:

  • Stemmingen: vraag de mening van je volgers over een bepaald artikel of een bepaalde foto. Eggo, een Amerikaans voedselproducent, liet haar volgers hun favoriete wafelrecepten insturen met een foto waar dan op gestemd werd. Degene met de meeste stemmen kreeg een mooie geldprijs. Als gevolg van de wedstrijd, werd er heel wat content (door de klanten) en ‘buzz’ (door het stemmen) gegenereerd  rond het merk.   

 

  • Sweepstakes: een simpel ‘like en share’  format, je volgers moeten een bepaalde foto of pagina liken en sharen en maken dan kans op een leuke giveaway. Hoe origineler je prijs, hoe meer interactie.

 

  • Fotowedstrijd: vraag je volgers een foto, gerelateerd aan je niche, in te sturen met een hashtag van je merk, of de naam van je wedstrijd, degene met de meeste likes wint de prijs.

 

  • Vrienden toevoegen: Veel online platformen hebben vaak een formule waarbij je door middel van een link, je vrienden kennis kan laten maken met het concept.  Zerocopy, een Belgische start-up die studenten gratis laat printen, heeft dit ook.  Om kans te maken duotickets voor Oceade te winnen, moesten de deelnemers zoveel mogelijk mensen toevoegen. Op minder als 3 weken groeide het platform met bijna 1000 gebruikers.

Deze laatste sluit dan onze lijst van 6 tips af. Onze lijst echter zijn maar enkele van de vele manieren om je sociale media strategie een boost te geven.
Heb je moeite met je sociale media, online marketing of digitale strategie?  Heb je gewoon zin om er meer over te leren?
Madzuli Academy geeft jou dat nodige duwtje in de rug.