icons_users

In een hyper geglobaliseerde markt, gedomineerd door multinationals, hoe val je als KMO dan nog op?

Strategie

We beginnen de termen ondertussen te kennen: conversie, CTR, bereik, SEO, SEA,... Het belang om als bedrijf aanwezig te zijn in het digitale speelveld en de voordelen die het biedt, zijn niet meer te ontkennen. De opties om je boodschap bij je klanten te krijgen, zijn tegenwoordig haast onuitputbaar, maar hoe zorg je ervoor dat die klant ook luistert?

Volgens de Nederlandse mediaspecialist John Faasse kwam je in 2015 al uit op een gemiddelde van 1.546 promotie uitingen per dag, mits je productverpakkingen daarvan aftrekt,  kom je uit op minstens 377 reclameboodschappen (juist.nl). Het ziet er ook niet naar uit dat dit getal spoedig zal dalen. Met de digitalisering van onze maatschappij wordt adverteren ook enkel maar gemakkelijker. Hoe zorg je dan als bedrijf dat uit al die boodschappen, juist de jouwe wordt opgevangen. De oplossing ligt wellicht in Authenticiteit.

Authenticiteit wordt volgens ensie gedefinieerd als: “de benoeming van iets dat oorspronkelijk en echt is. Als iets authentiek is, dan is het geloofwaardig.”

Hoe kan je hier dan online op inspelen?

In de eerste plaats gaat het vooral over hoe je online communicatie aan community buiding bijdraagt. Consumenten zoeken (on)bewust naar bedrijven en merken waarachter ze zich kunnen zetten, waarmee ze zich dus kunnen identificeren. De volgende drie stappen helpen je te investeren in en te bouwen aan zulke relaties.

Bouw een identiteit

Deel en creëer content die het verhaal van jouw organisatie vertelt: jouw klanten willen niet enkel over het eindproduct leren, ze willen ook weten hoe het gemaakt is, wie het gemaakt heeft en waarom het gemaakt is.  Bouw dus aan een identiteit die start met het ‘waarom’. Wanneer je dit als bedrijf actief gaat doen in al je (digitale) communicatie, bouw je aan je (online) community.  Als consumenten zich deel voelen van zo’n community,  zullen ze altijd gevoeliger zijn voor de boodschap van de organisatie, meer aandacht schenken aan de updates van de organisatie en hier bijgevolg meer over praten.

Wees consistent

Wanneer je denkt je verhaal/identiteit gevonden te hebben, wees dan consistent en herhaal het genoeg. Repetition is key en vandaag kan je via de vele toepassingen van online marketing dezelfde boodschap via (bij wijze van spreken) 101 kanalen op 101 manieren verspreiden zodat het zeker de juiste mensen bereikt. Belangrijk hierin is natuurlijk dat je je boodschap verspreidt in de leefwereld van de consumenten die je wenst te bereiken. Zo moet je middelbare studenten niet via LinkedIn trachten te bereiken (smallbiztrends.com).

Wees niet bang om te experimenteren met de manier hoe je je verhaal vertelt en wees creatief in de wijze waarop je het doet. De tijd van het succes van afgeborstelde bedrijfsimago’s met een strak logo en een schijnbaar perfect traject is gedaan (theeverygirl.com).

Eerlijkheid en creativiteit

Omdat consumenten zich willen identificeren met de merken die ze op regelmatige basis aankopen, willen ze het gezicht en de visie achter het logo kennen. Dat gezicht behoort tot een mens en die is per definitie imperfect. Omdat we allemaal fouten maken, kunnen we onszelf meer identificeren met een bedrijf dat zijn fouten toegeeft dan andersom. Het is die eerlijkheid van bedrijven dat bouwt aan de authenticiteit waar consumenten vandaag meer nood aan hebben. Wie daarin slaagt, kan duurzame, lange termijn relaties opbouwen. Tot slot is het de originaliteit van hoe de boodschap wordt verspreid die ervoor zorgt dat ze sneller rondgaat en verspreid wordt. (smallbiztrends.com)

Om dus als KMO op te vallen tussen de veelheid aan boodschappen waaraan consumenten vandaag worden blootgesteld, moeten ze inzetten op authenticiteit. Dit moeten ze doen door eerst via het verhaal van hun organisatie, meer bepaald het waarom, aan een identiteit te bouwen waar consumenten zich achter kunnen zetten. Om dan vervolgens dit verhaal massaal te verspreiden in de leefwereld van de klant  met voldoende herhaling en dit, op een eerlijke en creatieve manier.

Nood  aan een klankbord? We helpen je graag op weg! Maak gerust een afspraak om te ontdekken hoe we samen aan jouw authenticiteit kunnen werken.